Tuky nemusí být pro naše tělo vždy špatné!


Tuky do našeho jídelníčku zkrátka patří, i když se jim řada z nás snaží vyhnout. Záleží, ovšem jaké tuky se rozhodneme konzumovat. Aby naše tělo bylo zdravé, je potřeba mu pravidelně dodávat celé spektrum důležitých živin. Jsou to hlavně tuky, sacharidy a bílkoviny. Vyvážena strava tak nespočívá v omezování tuků, ale ve volbě těch správných. Kvalitní tuky jsou pro naše tělo nesmírně důležité, i když jsme si v minulosti o jejich negativnímu vlivu na náš organismus mohli přečíst mnohé. Zdravé tuky představují především omega-3 a omega-9 mastné kyseliny. Ty mají blahodárné účinky na náš imunitní systém, správnou činnost cév a střev atd.

Mezi tzv. škodlivé tuky bychom měli zařadit transmastné kyseliny, které se nacházejí výhradně v průmyslově upravených potravinách, jako jsou brambůrky, smažené pokrmy, nejrůznější pochutiny atd. Jak už ale bylo výše řečeno, tukům bychom se v našem jídelníčku neměli vyhýbat, v jakých potravinách je tedy konzumovat?

  • Olivy a olivový olej

malé plody

Tyto malé, trpké plody nepatří v našich končinách mezi ty nejoblíbenější pochoutky, ovšem v jiných zemích patří mezi neopomenutelné součásti jídelníčku. Mezi největší producenty patří Itálie nebo řecký ostrov Kréta, kde se tyto malé plody hojně konzumují už po staletí. Dlouhá léta jsou totiž znakem dlouhověkosti. Samotné plody i olej lisovaný z nich obsahují celou řadu vitamínů a minerálů.

  • Semínka a ořechy

skořápkové plody

Dalším plnohodnotným zdrojem zdravých tuků jsou i nejrůznější ořechy a semínka. Ty obsahují kvalitní bílkoviny, ale i zdravé tuky a celou řadu tělu prospěšných vitamínů. Je jedno, zda preferujete mandle 1 kg https://www.nakliceno.cz/mandle/mandle-neloupane-bio-1000g/, vlašské, lískové, para nebo třeba pistácie. Skvělé jsou jako dopolední nebo odpolední svačina, kdy tělu dodají potřebnou energii a celé spektrum vitamínů a minerálů.